Kinderen en jongeren begeleiden

Wat is het verschil tussen gesprekken met kinderen of jongeren en die met volwassenen? Hoe vlieg je de begeleiding van kinderen aan? Hoe creëer je de creativiteit die nodig is om het ‘gesprek’ met kinderen te voeren? Wanneer werk je met het kind en wanneer met de ouders of opvoeders? 

Je krijgt inkijk in de kamer van een kinder- en jongerentherapeut in het psychosociale domein. Je leert hoe het contact en de begeleiding verlopen van de eerste kennismaking tot de afronding. Welke kennis en vaardigheden zijn gevraagd om deze specifieke doelgroep goed hulp te kunnen verlenen? Wat kun je allemaal tegenkomen op de route van A tot Z en hoe zien de zijwegen eruit? Je krijgt praktische tips om, om te gaan met verschillende type kinderen, jongeren én hun ouders of opvoeders.

Je leert hoe je creativiteit, spel en gesprekken gebruikt in contact met het kind of de jongere om te komen tot de kern van het probleem en een oplossing van binnenuit. Daarbij ligt de focus op het bieden van een veilige en vertrouwde omgeving, waarin zij hun emoties kunnen uiten en hun gedachten kunnen vormen. Dat betekent dat de psychosociale interventies zijn afgestemd op de leeftijd en ontwikkelingsfase van het kind of de jongere.

Je dompelt je onder in essentiële theorie en krijgt veel praktische oefeningen. Daarnaast is er ruimte voor interactie, vragen en casusbesprekingen. Zo krijg je ook de gelegenheid om praktijkervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.

Deze praktische training biedt jou de mogelijkheid om je kennis en vaardigheden uit te breiden en jezelf verder te ontwikkelen als professional. Het geleerde komt goed tot zijn recht in coaching, pedagogische begeleiding, jeugdwerk, mentorschap of andersoortige begeleiding van kinderen en jongeren.

Wat komt aan bod?

Op dag 1 en 2 wordt het fundament van procesbegeleiding gelegd. Centraal staan de basishouding van de therapeut, ontwikkelingsgebieden, leeftijdsfasen en milieus van invloed van het kind, probleemthema’s, typen cliënten en typen ouders of opvoeders, hoe je contact maakt met de doelgroep, met welke wetten en regelgeving je rekening dient te houden, wat communicatievoorwaarden zijn, wat de opbouw van een gesprek wordt en welke (vraag)technieken daarbij horen. 

Op dag 3, 4 en 5 richten we ons op praktijk van het werken met het jonge kind, het schoolgaande kind en de jongere. Hoe ziet de begeleiding eruit en hoe wordt die uitgevoerd? Je gaat aan de slag met technieken en oefeningen om ‘het gesprek’ met de specifieke doelgroepen te voeren en te interveniëren waar nodig.

In het laatste deel van de training gaat de aandacht naar de originaliteit van de therapeut. Wat heb je nodig en wat kun je doen om je eigen creativiteit aan te wakkeren en je eigen stijl te ontwikkelen?

Wat is het doel?

Het doel van deze training is dat je kinderen en jongeren op een comfortabele wijze leert begeleiden in hun emotionele en psychosociale ontwikkeling, zodat ze hun krachten benutten en hun eigen oplossingen vinden op bewust of onbewust niveau.

Leeruitkomst

Na het volgen van deze training:

  • Heb je kennis over de ontwikkelingsgebieden per leeftijdsfase
  • Heb je je verdiept in de probleemthema’s
  • Ben je voorbereid op invloeden van buitenaf
  • Ben je in staat therapeutische begeleiding te geven aan het jonge kind, het schoolgaande kind en de jongere

Lianne van den Elzen

Lianne van den Elzen studeerde architectonische vormgeving aan de academie voor beeldende kunsten in Maastricht en werkte als interieurarchitect en ontwerper. De creativiteit die daarmee gepaard ging kwam perfect tot haar recht tijdens de hbo opleidingen tot psychosociaal therapeut en kindertherapeut die zij op volwassen leeftijd volgde, ze studeerde cum laude af. Ze startte haar eigen praktijk met de focus op kinderen, jongeren én hun ouders, omdat de verbondenheid met elkaar van grote toegevoegde waarde kan zijn in het proces. Daarnaast is Lianne werkzaam als mentor en trainer binnen verschillende (post)hbo opleidingen met de thema’s  jeugd en gezin.

Erkend certificaat

Voor deze training geldt een 100% aanwezigheidsnorm. Als je alle trainingsdagen volledig hebt gevolgd, kun je de training afronden met een toets om in aanmerking te komen voor het Psychodidact certificaat. Mocht je niet 100% aanwezig zijn, dan ontvang je een bewijs van deelname voor de gevolgde dagdelen.

Accreditaties

In onderstaand overzicht kun je per beroepsorganisatie zien hoeveel studiepunten worden toegekend bij afronding met een certificaat.

OrganisatiePunten
NFG16 registerpunten (erkend als na- en bijscholing PsBK)
óf 2 registerpunten per dagdeel bij bewijs van deelname
SNRO75 studiebelastingsuren (2,68 EC)

Trainingsdagen

GroepTrainingsdagen
September 2024woensdag 18 september
woensdag 25 september
woensdag 02 oktober
woensdag 09 oktober
woensdag 16 oktober

Trainingsdagen zijn van 10:00 tot 16:30 uur.

Studielocatie

Psychodidact
Wilhelminastraat 79
5141 HJ Waalwijk

Lesgeld

Kies voor betaling in één keer ontvang € 100,- betalingskorting.

In één keerLesgeld
Totaal€ 1095,- € 995,-
In delenLesgeld
Aanbetaling€ 395,-
2 maanden x € 350,-€ 700,-
Totaal€ 1095,-