Overtuigingen – waar gaat de cliënt vanuit en wat is het effect hiervan?
Deze module staat in het teken van de Rationele Emotieve Therapie (RET) gecombineerd met Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP). We maken kennis met het A – B – C – D – E model van Ellis en verschillende herkaderingstechnieken uit NLP.
Door welke bril bekijkt uw cliënt de wereld en zichzelf? Dat heeft grote invloed op hoe zij zich voelt en gedraagt. We houden ons deze dagen bezig met de oorsprong van belemmerende overtuigingen van de cliënt en het ombuigen naar bevorderende overtuigingen, waardoor het pad naar het bereiken van gewenste doelen opengaat.
Wat komt aan bod?
- De drie G’s: gedachten, gevoelens, gedragingen
- Rationeel en irrationeel denken
- Evaluaties binnen het A-B-C model van RET
- Structuur van de overtuiging: theorie en praktijk
- Logische niveau’s (NLP)
- Op zoek naar de kern: theorie en praktijk
- Uitbreiding van het A-B-C model met D-E
- Betekenis-herkadering
- Analogieën
Leerdoel
Het hoofddoel is vaardig worden in het maken van een gat in het net waarin een cliënt gevangen zit. Het vangnet van overtuigingen over zichzelf en haar omgeving en het ontwikkelen van verschillende mogelijkheden om een nieuwe bril aan te reiken met een breder perspectief en meer zicht.
Leeruitkomst
Na afronding van deze module:
- Begrijpt u het ontstaan van belemmerende overtuigingen en weet u wat de invloed daarvan is op het gedrag en gevoel van cliënten
- Herkent u achter disfunctioneel gedrag en niet passende gevoelens van een cliënt de aansturende gedachten
- Bent u in staat om op basis van RET en NLP psycho-educatie te geven over overtuigingen aan een cliënt
- Bent u in staat om op basis van de RET en NLP te interveniëren en daarmee cliënten te begeleiden naar bevorderende gedachten die leiden tot helpende gevoelens en functioneel gedrag