Zelfreflectie
Tijdens deze avondmodule wordt het thema zelfreflectie uitgediept omdat een goed ontwikkeld zelfreflecterend vermogen de beste beschermer is tegen tegenoverdracht-processen in de spreekkamer. U onderzoekt door middel van oefeningen eigen gevoeligheden en valkuilen én de oorsprong ervan, ontdekt hoe die invloed hebben op uw handelen en uw gemoedstoestand en wat daarvan de effecten zijn op de interactie met anderen, met name in professionele setting. Blinde vlekken worden zichtbaar. Onderwerpen die bijvoorbeeld voorbij komen zijn: onzekerheid, faalangst, controle, weerstand, grootspraak en verdediging. Aandacht gaat ook uit naar uw kwaliteiten die groei op dit gebied kunnen bewerkstelligen waardoor de benodigde ruimte ontstaat in uzelf en daardoor in cliëntencontacten. Bijbehorende onderwerpen kunnen bijvoorbeeld zijn: vertrouwen, beweging, stroming en realiteit. Deze module gaat verder waar andere zelfreflectiemodulen stoppen. Het raakt een diepere, vaak verborgen, laag die er – zonder er weet van te hebben – schade zou hebben kunnen berokkenen aan cliënten. Het proces aangaan vraagt kwetsbaarheid, een open leerhouding én verantwoordelijkheid van de professional (in opleiding) die deze module volgt.
Wat komt aan bod?
- Theorie over reflecteren
- Theorie over kwetsbaarheid
- Zelfreflectieproces
- Dramadriehoek
- Opdrachten
Literatuur
Leren Reflecteren – Lida Nijgh en Nicolien van Tol
De kracht van Kwetsbaarheid – Brené Brown
In gesprek met je ouders – René Diekstra
De Keuze – Edit Eva Eger
Leerdoel
Het hoofddoel is om te ontdekken hoe eigen gevoeligheden en valkuilen een professioneel contact met cliënten in de weg kunnen staan en wat ervoor nodig is om zo triggervrij als mogelijk in contact te treden met cliënten.
Leeruitkomst
Na afronding van deze module:
- Heeft u ontdekt hoe het verleden u heeft gevormd en wat daarvan de gedragseffecten zijn in het heden
- Bent u zich bewust hoe uw vorming invloed heeft op het contact met cliënten
- Bent u in staat om te herkennen wanneer tegenoverdracht-processen zich aandienen
- Weet u wat u te doen staat om afstand te nemen van uw eigen stukken als u in contact treedt met cliënten